Jak napisać list?



List to pisemna forma wypowiedzi, która może być skierowana do jednej, lub do kilku osób. Wyróżnić możemy list oficjalny oraz prywatny. Niezależnie jednak od formy listu, jaką wybraliśmy, podczas jego tworzenia zawsze warto trzymać się kilku podstawowych zasad.

Co wchodzi w skład listu?

Aby wiedzieć, jak napisać list w poprawnej formie, należy zdawać sobie sprawę z tego, jakie elementy wchodzą w skład jego kompozycji. Poprawnie skonstruowany list powinien bowiem zawierać je wszystkie. Elementy listu, o których mowa, to przede wszystkim takie szczegóły, jak:

  • data oraz miejscowość
  • nagłówek
  • wstęp
  • treść właściwa listu (rozwinięcie)
  • zakończenie
  • zwrot grzecznościowy
  • odręczny podpis nadawcy.

Nie wolno także zapominać o tym, że każdy list musi być odpowiednio zaadresowany. Na tylnej stronie koperty należy umieścić adres zarówno nadawcy, jak i odbiorcy listu. Imię i nazwisko odbiorcy listu wpisuje się w prawym, dolnym rogu koperty, natomiast dane należące do nadawcy – w jej prawym, górnym rogu. List najlepiej zapisać na papierze o standardowym formacie (A4).

Jak napisać list oficjalny? Zasady

List oficjalny to rodzaj dokumentu pisemnego, który ma na celu przekazanie informacji, prośby lub wyrażenie opinii w sposób formalny i uporządkowany. Poniżej przedstawiamy podstawowe zasady pisania listu oficjalnego:

  1. Data – w prawym górnym rogu należy wpisać miejscowość oraz datę.
  2. Dane nadawcy – w lewym górnym rogu listu umieszcza się adres nadawcy, składający się z imienia i nazwiska, adresu zamieszkania, kodu pocztowego, miejscowości oraz kraju.
  3. Dane adresata – należy podać imię i nazwisko, stanowisko oraz pełny adres adresata.
  4. Nagłówek, np. “Szanowny Państwo”;
  5. Forma grzecznościowa – list powinien być napisany w sposób grzeczny i uprzejmy.
  6. Treść listu – list powinien zawierać jasną i zwięzłą treść, wyrażającą intencje nadawcy. Treść powinna być podzielona na akapity, co ułatwi jej czytanie.
  7. Podpis – list powinien być podpisany własnoręcznie przez nadawcę.
  8. Załączniki – jeśli w liście są załączniki, należy o tym poinformować w tekście.
  9. Język – list powinien być napisany w poprawnym języku, z uwzględnieniem zasad interpunkcji i ortografii.
  10. Wygląd – list powinien być czytelnie napisany, z zachowaniem odpowiedniego marginesu, czcionki i odstępów między wierszami.
  11. Dostarczenie listu – list powinien być wysłany pocztą, ewentualnie przesłany drogą elektroniczną, z zachowaniem odpowiedniej formy zgodnej z zasadami protokołu e-mailowego.

Jak napisać list nieformalny? Zasady

List nieformalny to rodzaj dokumentu pisemnego, który służy do przekazywania informacji w sposób swobodny i nieoficjalny. Poniżej przedstawiamy podstawowe zasady pisania listu nieformalnego:

  1. Data – w prawym górnym rogu należy wpisać miejscowość oraz datę.
  2. Adresat – można użyć mniej formalnych zwrotów, np. „Cześć” lub „Hej”.
  3. Adres nadawcy – w lewym górnym rogu listu umieszcza się adres nadawcy, składający się z imienia i nazwiska lub pseudonimu.
  4. Forma grzecznościowa – list może być napisany w sposób bardziej swobodny i luźny, jednak należy zachować kulturę języka i szacunek wobec adresata.
  5. Treść listu – treść listu powinna być swobodna i nieformalna, często zawiera anegdoty, opowieści czy wyrazy emocji.
  6. Podpis – list powinien być własnoręcznie podpisany przez nadawcę.
Zobacz także: Jak napisać pocztówkę?

Jak długi powinien być list?

Długość listu uzależniona powinna być od tego, czy wysyłamy list prywatny, czy też oficjalny.  List prywatne nie mają konkretnie sprecyzowanej, maksymalnej zalecanej długości. Niemniej jednak niezależnie od długości informacje warto przekazywać w sposób konkretny, bez tzw. “lania wody”.  W tym drugim zaś przypadku warto zmieścić się w limicie 350-450 słów. W obu przypadkach warto też pamiętać o odpowiedniej konstrukcji zdań – nie powinny one być zbyt długie i skomplikowane, aby nie utrudnić czytania i nie znużyć odbiorcy. Mamy dobrą wiadomość dla osób zastanawiających się, w jaki sposób napisać list: wzór listu oficjalnego i prywatnego znajduje się w dalszej części artykułu

Jak napisać list urzędowy? Wzór listu oficjalnego

Za chwilę zaprezentujemy przykładowy list oficjalny – zastanówmy się najpierw,, jak konkretnie go zredagować.Oficjalny list powinien zostać napisany profesjonalnym, formalnym językiem. Nie można tu używać kolokwializmów, a odbiorcy należy zawsze okazywać należny mu szacunek, np. poprzez podkreślenie wartości pełnionej przez niego funkcji – “Szanowny Panie Profesorze”, “Szanowni Państwo” itd. Zwracając się do adresata zawsze zachowywać należy uprzejmość – “Zwracam się do Państwa z prośbą o…” “Z góry dziękuję za pozytywne rozpatrzenie mojej prośby”. Oto krótki przykład, jak napisać list oficjalny:


Warszawa, 8 luty 2023

Jan Kowalski
Długa 1/1
00-001 Warszawa

Szanowni Państwo

Zwracam się do Państwa z uprzejmą prośbą o rozłożenie mojego zadłużenia wynikającego z tytułu umowy pożyczki na raty.

Prośbę motywuję kiepskim stanem zdrowia członka rodziny, co wymaga ciągłej opieki nad nim. Na chwilę obecną uniemożliwia mi to spłatę całości zadłużenia. Nie mam także żadnego majątku, który mógłbym spieniężyć, by jednorazowo spłacić całość długu. Deklaruję zgodę na wszelkie zaproponowane przez Państwa warunki spłaty.

Szczerze dziękuję za przychylenie się do mojego wniosku.

Z poważaniem
Jan Kowalski


Jak napisać list do kolegi? Wzór listu prywatnego 

Na koniec omówmy, jak napisać list prywatny. Przede wszystkim – musi zaczynać się on od bezpośredniego zwrotu do adresata, a także zawierać wstęp, rozwinięcie, oraz zakończenie. Na zakończenie listu należy dołączyć pożegnanie grzecznościowe. W przypadku listu prywatnego zdecydować się należy na bardziej nieformalne zwroty – “cześć”, “Ty” “Ciebie” itd. Pamiętać jednak należy, że tak, jak w przypadku listu oficjalnego zwroty do adresata rozpoczynać należy od wielkiej litery. Oto przykład takiego listu.


Warszawa, 8 luty 2023

Jan Kowalski
Długa 1/1
00-001 Warszawa

Cześć Piotrek!

Bardzo się Cieszę, że znowu otrzymałem od Ciebie list! Bardzo miło słyszeć mi, że u Ciebie wszystko w porządku.

U mnie również sytuacja jest stabilna – udało mi się znaleźć nową pracę w Warszawie, zakończyłem też remont mieszkania. Moim zdaniem fakt, że obaj wyszliśmy na prostą to powód do świętowania. Napisz proszę, kiedy ponownie będziesz w Warszawie – może wybierzemy się do jakiegoś baru?

Nie mogę się doczekać, żeby znowu Cię zobaczyć. Pozdrów proszę ode mnie żonę i dzieci!

Trzymaj się mocno
Janek



Mamy nadzieję, że osobom, które nie wiedzą jak poprawnie napisać list, przygotowany przez naszą redakcję wzór pomoże w zredagowaniu odpowiedniej treści.

Spodobał Ci się ten artykuł? Podziel się swoją opinią!

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena / 5. Liczba opinii:

Na razie brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.

Udostępnij:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *